CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 3 juli 2009

Liten självanalys

Vad är jag nöjd med?

Min ögonfärg
De ljusaste blå man kan tänka sig

Min figur
Frånsett huden runt magen som är kvar sedan mina två födslar så har jag en lång, smal kropp med markerad midja, runda höfter, långa ben och fylliga bröst.

Mitt hår
Tjockt och har en bra ton i sig utan att jag behöver tona det. "Många tonar till din hårnyans" sade min frisörska en gång.

Mina ögonbryn
Ja, färgen på dem i alla fall. Jag behöver inte färga dem utan de är mörka och fina även fast de gärna skulle vara förvuxna om jag lät dem.

Händerna
"Pianohänder" fick jag höra när jag var liten. Jag vet inte det jag, men jag är inte direkt missnöjd med händerna.

Låren
Känns helt ok

Öronen
Tja-a...de ser jag inte så mycket av själv, men jag antar att de är ok...hihi

Det känner jag mig inte så nöjd med

Ansiktet

Munnen är smal, den övre läppen smalare än den undre.
Åtgärd: Restylane Lipp

"Mustasch" på överläppen som jag noga får hålla efter med pincett.
Åtgärd: Intensivt Pulserande Laser (IPL) i Örebro. Just nu kostar det 350 kronor och det behövs ett par behandlingar, men sedan slipper jag plocka och så små blemmor, vaxa och bli svullen (som jag är just nu efter gårdagens session) eller raka (skämmigt, men vad gör man när man bara MÅSTE bli mustaschfri snabbt?) "Mamma du är stickig" är inget man vill höra från sina barn. :-)

Liten haka med som är kluven
Ågärd: Hakimplantat

Dubbelhaka
Åtgärd: Fettsugning

Obefintliga övre ögonlock
Åtgärd: Ögonlocksplastik

Milier vid ena ögat
Åtgärd: Tas bort på en skönhetssalong

Grov "bekymmersrynka" som gör att jag ser arg ut när jag är allvarlig
Åtgärd: Restylaneinjektion vid jul

En hy som är lite blemmig och storporig och som jag inte visar utan foundation
Åtgärd: Ev. kemisk peeling, IPL eller annat i kombination med bra hudvårdsprodukter

Naglarna som är nedbitna, mjuka och klyver sig samt spruckna, blödande nagelband.
Åtgärd: Bättre omhändertagande av dem i form av hemmamanikyr och bra produkter samt förändrad kosthållning. Där har jag börjat redan lite smått och det ska ni få se bilder på inom kort.

Magen - jag har fött två stooora barn tätt (15 månader). Sonen vägde 4,2 kilo och dottern 5.0 kg. Det har verkligen satt avtryck på min mage i form av lös hud och bristningar.
Åtgärd: På sikt skulle jag kunna tänka mig en bukplastik, men det får bli som en 40-årspresent till mig själv om fem år. Innan dess ska jag försöka hålla mig i trim så gott det går samt använda mig av de slimmade strumpbyxor som jag använder under tättsittande kläder.

Stjärten
För "tanig". Jag vet att många önskar att de hade mindre rumpa. För mig är det tvärtom. Det är svårt att få byxor att sitta snyggt när man inte har någon stjärt. Tacksamt nog älskar maken min stjärt som den är. :-P
Åtgärd: Jag ska ta reda på vilka byxor jag INTE ska ha och vad jag ska tänka på i form av fickor och annat baktill som förvillar.

Benen
Jag har börjat få synliga små kärl.
Åtgärd: Det kommer jag ihåg att jag reagerade på själv som barn när jag såg "tanter" ha, så jag lovade mig själv som ung att försöka göra något åt det om jag själv skulle få det. Det är synd att det ska kosta en del bara, men det får jag ta pö om pö via laser.



I övrigt ska jag:
- hitta en träningsform som passar mig, eventuellt dans i kombination med instruktionsDVD hemma så jag kan anpassa det till min egen tid

- kosta på mig en rejält fin klippning och har börjat se om jag kunde klippa mig en DYR gång "Björn Axén" i Stockholm för att få professionell hjälp och sedan kunna underhålla den på hemmaplan när jag mer fått en frisyr som passar MIG
(Just nu har jag ett förhållande till min frisörska där jag egentligen borde "göra slut" men där jag går till henne av ren plikt från gång till gång även fast jag aldrig är riktigt nöjd när jag går därifrån...fånigt jag vet)

- sakta börja förändra min garderob efter att ha gjort en rejäl stilanalys av mig själv
Det får bli "budget" med vissa inslag av hemsydda kläder, dyrare kläder och kanske kosta på mig riktigt skräddarsydda byxor.

- dricka mer vatten och äta mer frukt och grönsaker, det är jag ganska dålig på nu

Mycket att tänka på, men det känns så roligt. Jag känner mig så redo för detta.
Steg för steg ska jag börja respektera mig själv igen.





0 kommentarer: